Unnoticed, PAS undergoes a quiet rejuvenation


Unnoticed, PAS undergoes a quiet rejuvenation
Tanpa disedari, PAS mengalami peremajaan yang tenang


The results can be seen in the inroads made by the party in semi-urban and urban areas, particularly in Penang and Selangor.

Hasilnya dapat dilihat melalui penerimaan parti itu di kawasan separa bandar dan bandar, khususnya di Pulau Pinang dan Selangor.

PAS is generally viewed by non-Muslims across the country as a political party of extreme Islamists. Conveniently, PAS is portrayed as a bogeyman by the Pakatan Harapan (PH) information team.

PAS was once a member of Pakatan Rakyat, then an opposition coalition, but a mass purge of the ‘Erdogan faction’, primarily made up of professionals in 2015, pushed PAS towards a very conservative line. Amanah, the break away party formed after the purge, is generally seen to be much less conservative.

PAS secara umumnya dilihat oleh golongan bukan Islam di seluruh negara sebagai parti politik Islamis melampau. Mudahnya, PAS digambarkan sebagai "bogeyman" oleh pasukan penerangan Pakatan Harapan (PH). 

PAS pernah menjadi ahli Pakatan Rakyat, kemudian pakatan pembangkang, tetapi pembersihan besar-besaran 'puak Erdogan', terutamanya terdiri daripada golongan profesional pada 2015, mendorong PAS ke arah garis yang sangat konservatif. Amanah, parti pemisah yang ditubuhkan selepas pembersihan, umumnya dilihat kurang konservatif.

This enabled the PH propaganda machine to label the current leadership of PAS as extremists. Party president Abdul Hadi Awang is portrayed as ethno-Islamic racist, while the Kedah menteri besar Sanusi Nor was charged for sedition prior to the series of state elections held last August.

Since 2018, PAS has gone from strength to strength electorally and is now the largest single party in the Dewan Rakyat with 49 seats (this includes the Kemaman seat which was recently declared vacant by the election court).

Ini membolehkan jentera propaganda PH melabelkan kepimpinan PAS sekarang sebagai ekstremis. Presiden parti Abdul Hadi Awang digambarkan sebagai rasis etno-Islam, manakala menteri besar Kedah Sanusi Nor didakwa menghasut sebelum siri pilihan raya negeri yang diadakan Ogos lalu. Sejak 2018, PAS semakin kuat dalam pilihan raya dan kini menjadi parti tunggal terbesar di Dewan Rakyat dengan 49 kerusi (termasuk kerusi Kemaman yang baru-baru ini diisytiharkan kosong oleh mahkamah pilihan raya).

PAS is also the senior partner with Bersatu in four state governments, Perlis, Kedah, Kelantan, and Terengganu.

The party’s election successes have been described as the ‘green wave’, giving the impression of an Islamic electoral invasion. An estimated 54% of Malays voted for Perikatan Nasional at the 2022 general election. However, PAS has gone far beyond just saying that “Islam has all the answers” in government.

PAS juga merupakan rakan kongsi kanan Bersatu di empat kerajaan negeri, Perlis, Kedah, Kelantan, dan Terengganu. 

Kejayaan pemilihan parti telah disifatkan sebagai 'gelombang hijau', memberikan gambaran pencerobohan pilihan raya Islam. Dianggarkan 54% orang Melayu mengundi Perikatan Nasional pada pilihan raya umum 2022. Walau bagaimanapun, PAS telah menjangkaui hanya mengatakan bahawa "Islam mempunyai semua jawapan" dalam kerajaan.

Breaking the stereotype/Memecahkan stereotaip

PAS is undergoing a change in leadership that is going against the stereotype projected in social media that the party is run by ulamas. PAS is undergoing a rejuvenation that many are not seeing.

PAS is now very different from the ulama-run governments of Kelantan, which had been laid back, reluctant to pursue economic development, and focused on implementing governance based upon shariah principles.

PAS sedang mengalami perubahan dalam kepimpinan yang bertentangan dengan stereotaip yang dipaparkan dalam media sosial bahawa parti itu dikendalikan oleh ulama. PAS sedang menjalani peremajaan yang ramai tidak sedar. 

PAS kini jauh berbeza dengan kerajaan yang memerintah Kelantan yang ditadbir oleh ulama, yang dahulunya terkebelakang, enggan meneruskan pembangunan ekonomi dan menumpukan kepada pelaksanaan tadbir urus berlandaskan prinsip syariah.

If we look at the new state executive line ups in the states PN governs, the majority of executive council members are professionals, technocrats, and businesspeople, with a higher number of ulama in Kelantan and Terengganu, most probably for historical reasons.

This suggests that with business and technical expertise embedded within the PAS led governments, these state administrations will focus more upon economic issues. The formation of the SG4 brings much economic potential. This shows that PAS can be innovative policy wise.

Jika kita lihat barisan eksekutif negeri yang baharu di negeri-negeri yang ditadbir PN, majoriti ahli exco terdiri daripada golongan profesional, teknokrat, dan ahli perniagaan dengan bilangan ulama yang lebih tinggi di Kelantan dan Terengganu, kemungkinan besar atas sebab sejarah. 

Ini menunjukkan bahawa dengan kepakaran perniagaan dan teknikal yang tertanam dalam kerajaan pimpinan PAS, pentadbiran negeri ini akan lebih menumpukan kepada isu ekonomi. Pembentukan SG4 membawa banyak potensi ekonomi. Ini menunjukkan bahawa PAS boleh menjadi dasar yang inovatif.

Pragmatic economics/ekonomi pragmatik

PAS as a rejuvenated party is showing itself capable of tackling the economies of their states in innovative ways. In contrast, the PH-BN government has stuck more to traditional economic concepts, preferring to follow the guidelines of the International Monetary Fund and World Bank.

This indicates that people may be wrong to assume that PAS cannot deliver competency in government. The changes we have seen in the four governments they control just doesn’t meet the stereotype that many have been made to believe. 

PAS sebagai parti yang diremajakan menunjukkan dirinya mampu menangani ekonomi negeri mereka dengan cara yang inovatif. Sebaliknya, kerajaan PH-BN lebih berpegang kepada konsep ekonomi tradisional, lebih suka mengikut garis panduan Tabung Kewangan Antarabangsa dan Bank Dunia. 

Ini menunjukkan bahawa orang mungkin salah untuk menganggap bahawa PAS tidak dapat menyampaikan kecekapan dalam kerajaan. Perubahan yang kita lihat dalam empat kerajaan yang mereka kuasai tidak menepati stereotaip yang dipercayai ramai.

The result can be seen in the inroads PN made in semi-urban and urban areas during the last cycle of elections, particularly in Penang and Selangor.

We must expect PAS to become a solid economic manager in the future. PAS is not locked into WEF-IMF-World Bank approaches that are being utilised within the current government. However, as one would expect, PAS will deliver a much more conservative approach on social policies, which the government is being seen to also adopt.

Hasilnya dapat dilihat dalam penguasaan PN yang dibuat di kawasan separa bandar dan bandar semasa kitaran pilihan raya terakhir, khususnya di Pulau Pinang dan Selangor. 

Kita mesti mengharapkan PAS menjadi pengurus ekonomi yang mantap pada masa hadapan. PAS tidak terikat dengan pendekatan WEF-IMF-Bank Dunia yang digunakan dalam kerajaan semasa. Bagaimanapun, seperti yang dijangkakan, PAS akan menyampaikan pendekatan yang lebih konservatif terhadap dasar sosial yang dilihat turut diguna pakai oleh kerajaan. 

Many Malay voters have few qualms over the conservative social and morality policies PAS will deliver. With the pragmatic economic approaches PAS is beginning to adopt, the party will be in a strong position to increase its popularity in urban areas in the next general election.

This will particularly be the case if Madani-nomics doesn’t deliver.

Ramai pengundi Melayu mempunyai sedikit keraguan tentang dasar sosial dan moral konservatif yang akan disampaikan oleh PAS. Dengan pendekatan ekonomi pragmatik yang mula diguna pakai PAS, parti itu akan berada dalam kedudukan yang kukuh untuk meningkatkan popularitinya di kawasan bandar pada pilihan raya umum akan datang. 

Ini akan berlaku terutamanya jika Madani-nomics tidak berjaya disampaikan.


Ulasan